One Potential Russian Collusion Scandal Has Not Yet Been Investigated: Hillary Clinton and Uranium One

Ms Clinton did not have the authority to grant or reject the Russian deal with Uranium One ( BRENDAN SMIALOWSKI/AFP/Getty Images )
BRENDAN SMIALOWSKI/AFP/Getty Images
MICHAEL PATRICK LEAHY

After one year, ten months and five days and the expenditure of millions of taxpayer dollars, Special Counsel Robert Mueller has submitted a report that concluded there was no evidence of Russian collusion by President Trump or anyone on his campaign team, nor is there any evidence to support obstruction of justice charges against the president.

The obvious question that arises now that the Mueller probe has come up dry is why was such an investigation even launched?

It is a well-known tactic, particularly among modern-day Democratic political operatives, to accuse your opponent of committing offenses that you and your team have actually committed. By doing so, you deflect public opinion away from what must not be discovered–your own illegal activities.

A number of unanswered questions surround the role then-Secretary of State Hillary Clinton played in handing over 20 percent of America’s uranium supplies to Uranium One, a company entirely owned by the Russian government. To date, no serious investigation has been launched into this highly controversial decision.

“In a controversial 2010 deal, ARMZ, a wholly-owned subsidiary of Rosatom, the Russian government-owned nuclear energy conglomerate, obtained a controlling 51 percent interest in Uranium One. That’s the Canadian company at the center of the Clinton Foundation donor scandals. The deal appears to have been approved by the Committee on Foreign Investment in the United States (CFIUS), an inter-agency committee of the federal government, 52 days after Uranium One’s shareholders signed off on the takeover,” Breitbart News reported in May 2015:

CFIUS is an inter-agency committee of the federal government, first established by an Executive Order from President Ford in 1975. Congress strengthened its mandate when it passed the Foreign Investment and National Security Act of 2007 (FINSA). As amended by a 2008 Presidential Executive Order, FINSA requires that all foreign acquisitions of American assets considered to be central to American national security require the review and approval of CFIUS.

The CFIUS board consists of seven cabinet members, including the Secretary of State and the Secretary of Treasury, and two additional high ranking federal executives. Typically, cabinet members designate representatives to serve on CFIUS.

As Breitbart News noted, “The speedy approval of the ARMZ-Uranium One transaction (CFIUS Case No. 10-40) raises the possibility that the deal may have received expedited treatment, though the management of Canadian based Uranium One stated in a Management Information Circular/Notice to Shareholders published August 6, 2010 and dated August 3, 2010 that “Uranium One and ARMZ intend to submit a joint voluntary notice with CFIUS during the first week of August 2010.”
What raised eyebrows–but not investigations at the time or subsequently–was the fact that the Uranium One–the company that sold 20 percent of America’s uranium to a company owned by the Russian government–was controlled by Ian Telfer, a major donor to the Clinton Foundation, and was the successor to a company controlled by Frank Giustra, another major donor to the Clinton Foundation, as Breitbart News reported:

Ian Telfer, Chairman of Uranium One, donated $2.3 million to the Clinton Foundation between 2009 and 2013 through his family controlled Fernwood Foundation. Other Uranium One executives and investors contributed between $1 million and $5 million during the same period.

“Mr. Telfer’s undisclosed donations [of $2.3 million through his family foundation] came in addition to between $1.3 million and $5.6 million in contributions, which were reported, from a constellation of people with ties to Uranium One or UrAsia, the company that originally acquired Uranium One’s most valuable asset: the Kazakh mines,” the New York Times reported.

When the 2010 transaction closed, ARMZ gave Uranium One $610 million in cash and controlling interest in two uranium mines in Kazhakstan in return for the issuance of 360 million new shares in the company. Combined with the estimated 109 million shares it already owned (a year earlier, it had purchased 17 percent of the company), the additional shares gave ARMZ ownership of an estimated 469 million shares, or 51 percent of the company’s outstanding 920 million shares.

Owners of the remaining 451 million shares, of whom Chairman Ian Telfer was one of the largest, received a one-time dividend of $1.06 per share, for a total of $479 million.

The Uranium One press release announcing the August 31, 2010 shareholder approval stated, “[a]s previously announced, as part of the Akbastau and Zarechnoye transaction ARMZ will also contribute US $610 million in cash to Uranium One, of which approximately US $479 million will be paid directly to shareholders (other than ARMZ) as a change of control premium after closing, by way of a special dividend of US $1.06 per share”

The company’s Management Information Circular dated April 13, 2010, a solicitation of proxies in advance of the company’s 2010 annual meeting, showed Chairman Telfer owned 800,000 shares personally and had options on an additional 675,000 shares. If those options were exercised, Telfer would have received at least $1.5 million in a one-time preferred dividend from the transaction.

Significantly, the company document acknowledges this reporting is totally reliant upon the transparency of Telfer: “The information as to common shares beneficially owned or over which control or direction is exercised (not being within the knowledge of the Corporation) has been furnished by the respective nominees individually.”

The ties between Uranium One executives and the Clinton Foundation may be stronger than has been previously reported.

Uranium One is the successor company to UrAsia Energy, the Canadian company founded in 2005 by Frank Giustra, who donated $31 million to the Clinton Foundation in 2006 and a year later established the Clinton Giustra Enterprise Partnership (CGEP), a Canadian non-profit that has raised $30 million and donated $25 million to the Clinton Foundation.

Giustra has stated that he sold all his shares in Uranium One in 2007, but he remains a close business associate with Uranium One Chairman Ian Telfer, who also serves as Chairman of Goldcorp, one of the largest gold mining companies in the world. Before he established UrAsia Energy, Giustra made huge profits on his earlier investment in Goldcorp while Telfer was at the helm there.

CGEP has refused to disclose the names of its 1,100 donors, a lack of transparency that is seen as a violation of the 2008 Memorandum of Understanding between Hillary Clinton and the Obama administration.

We may never know if Uranium One executives made even more hidden donations to the Clinton Foundation through CGEP.

Here is a summary of just part of what we already know and the mainstream media has admitted to be true, as Breitbart News reported back in April 2015:

Here, then, are 11 facts that mainstream media say are true, verified, and facts from the upcoming blockbuster, Clinton Cash: The Untold Story of How and Why Foreign Governments and Businesses Helped Make Bill and Hillary Rich.

CONFIRMED: Hillary’s Foundation Hid a $2.35 Million Foreign Donation from the Head of the Russian Govt’s Uranium Company that Had Business Before Hillary Clinton’s State Dept.—a Clear Violation of the Memorandum of Understanding with the Obama Administration

The New York Times has confirmed that Hillary Clinton violated the Memorandum of Understanding she signed with the Obama administration promising to disclose all foreign donations during her tenure as Sec. of State.

As Clinton Cash reveals, Ian Telfer, the foreign head of the Russian-owned uranium company, Uranium One, which Hillary Clinton approved to acquire U.S. uranium, made four individual hidden donations to the Clinton Foundation totaling $2.35 million, none of which appear in Clinton Foundation disclosures.

CONFIRMED: Bill Clinton Bagged $500,000 for a Speech in Moscow Paid for by a Kremlin-linked Bank

The New Yorker confirms that, as Clinton Cash claims, Bill Clinton made $500,000 for a Moscow speech that was paid for by “a Russian investment bank that had ties to the Kremlin” at the time of the Uranium One deal.

“Why was Bill Clinton taking any money from a bank linked to the Kremlin while his wife was Secretary of State?” asks the liberal publication.

CONFIRMED: Hillary’s Brother Sits on the Board of a Mining Company that Scored an Extremely Rare “Gold Exploitation Permit” in Haiti as Hillary and Bill Clinton Disbursed Billions of U.S. Taxpayer Dollars in Haiti

The Washington Post confirms the accuracy of Clinton Cash’s revelation that Hillary Clinton’s brother, Tony Rodham, serves on the board of a mining company that scored a coveted and lucrative “gold exploitation permit” in Haiti as then-Sec. of State Hillary Clinton and Bill Clinton were doling out billions of U.S. taxpayer dollars in the wake of the Haiti earthquake.

According to the Post, Rodham’s mining company “won one of the first two gold-mining permits the Haitian government had issued in more than 50 years,” just as Clinton Cashreveals.

CONFIRMED: Hillary’s Foundation Hid a Foreign Donation of 2 Million Shares of Stock by a Mining Executive with Business Before Hillary’s State Dept.—a Clear Violation of the Memorandum of Understanding with the Obama Administration

The Wall Street Journal confirms the book’s revelation that another foreign donation, one by Canadian mining executive Stephen Dattels, made a hidden donation of two million shares in Polo Resources that the Clinton Foundation chose not to disclose in violation of the Memorandum of Understanding the Clintons signed with the Obama administration.

“About two months later, the U.S. ambassador to Bangladesh pushed the energy adviser to that nation’s prime minister to allow ‘open pit mining,’ including in Phulbari Mines, where Polo Resources has a stake,” reports the Journal.

CONFIRMED: Hillary’s Approval of the Russian Takeover of Uranium One Transferred 20% of All U.S. Uranium to the Russian Govt.

The New York Times confirms, “The sale gave the Russians control of one-fifth of all uranium production capacity in the United States.”

The Times also verifies the book’s reporting that Hillary’s uranium transfer to Russia represented, at the time, a projected 50% of all U.S. uranium output.

CONFIRMED: Bill Clinton was Paid by a For-Profit Education Company Laureate While the Company Benefitted from an Increase in Funding from Hillary’s State Dept.

Bloomberg has confirmed that, as reported in Clinton Cash, Bill Clinton was paid by “Laureate International Universities, part of Laureate Education, Inc,” a position he abruptly resigned from on Friday.

Bloomberg’s examination confirms that “in 2009, the year before Bill Clinton joined Laureate, the nonprofit received 11 grants worth $9 million from the State Department or the affiliated USAID. In 2010, the group received 14 grants worth $15.1 million. In 2011, 13 grants added up to $14.6 million. The following year, those numbers jumped: IYF received 21 grants worth $25.5 million, including a direct grant from the State Department.”

The company nor the Clintons will release the exact amounts Bill received for working for the controversial for-profit education company.

CONFIRMED: The Clinton Foundation has Been Forced to Refile at Least 5 Years of Annual Tax Returns and May Audit Other Clinton Foundation Returns

Reuters has confirmed that “Hillary Clinton’s family’s charities are refiling at least five annual tax returns” as “the foundation and its list of donors have been under intense scrutiny.”

CONFIRMED: At Least $26 Million of the Clintons’ Wealth Comes from Speaking Fees by Companies and Organizations that are Also Major Clinton Foundation Donors

The Washington Post has confirmed in an article based on Clinton Cash that, according to the Post’s independent analysis, “Bill Clinton was paid more than $100 million for speeches between 2001 and 2013, according to federal financial disclosure forms filed by Hillary Clinton during her years as a senator and as secretary of state.”

Of that, reports the Post, “Bill Clinton was paid at least $26 million in speaking fees by companies and organizations that are also major donors to the foundation he created after leaving the White House, according to a Washington Post analysis of public records and foundation date.”

CONFIRMED: Clinton Cash author, Peter Schweizer, is Currently Conducting a Deep Dive Investigative Report on Republican Presidential Candidate Jeb Bush’s Financial Dealings

CBS News has confirmed that author Peter Schweizer is working on a similar investigation into GOP presidential candidate Jeb Bush’s financial records and relationships.

“The wide-ranging examination will appraise the possible 2016 contender’s involvement in Florida real estate deals, an airport deal that involved state funds while Bush was Florida’s chief executive, and Chinese investments in Bush’s private equity funds,” reports CBS News.

CONFIRMED: Bill Clinton Delivered Numerous Speeches Paid for By Individuals and Corporations with Pending Business Before Hillary’s State Dept.

ABC News has confirmed Clinton Cash’s reporting that myriad businesses and individuals paid Bill Clinton to deliver speeches even as their companies had business on Sec. of State Hillary Clinton’s desk.

“Records supported the premise that former President Clinton accepted speaking fees from numerous companies and individuals with interests pending before the State Department,” reported ABC News.

ABC News noted it found “an instance where paid and unpaid speaking appearances were conflated,” but that Clinton Cash’s essential “premise” is “supported by records” ABC News independently analyzed.

CONFIRMED: Bill Clinton Lied about Hosting a Meeting with Frank Giustra and Kazakh Nuclear Officials at Clinton’s Home in Chappaqua, New York

New York Times Pulitzer Prize-winning investigative reporter Jo Becker confirmed in a one-hour Fox News television special on Clinton Cash that Bill Clinton lied when questioned about whether Clinton, Giustra, and executives from the Kazakh-owned nuclear company Kazatomprom ever met in Clintons’ home.

The only question that remains is what vehicle should be used to initiate public investigations into possible Russian collusion by former Secretary of State Hillary Clinton, who was at the helm in 2010 when the State Department approved the transfer of 20 percent of American uranium to a company controlled by the Russian government.

.

Please let us know if you're having issues with commenting.